lördag 3 juli 2010

Vildsvinsjakt i ljusa sommarnatten!


Skall man jaga gris på åtel vid den här årstiden så blir det inte mycket sömn. Det blir inte riktigt mörkt och månen som jag såg först vid 23.30 hjälpte till att lysa upp åtelplatsen. Grisarna kommer sent till min åtel, mellan 23.00 och 03.00 kommer de enligt åtelkameran. I går gick jag ut och satte mig kl. 21.15 och morkullsträcket var fantastiskt fint. Med vedmod och saknad tänker man på flydda morkullsjakter i ljusa sommarkvällen! Såg också några granna råbockar, en fin sexa kom ut på vallen kl. 22.30.

Jag hade bestämmt mig att sitta till max kl. 00.00 d.v.s. midnatt för att inte behöva gå och hänga med huvudet hela lördagen. Kl. 23.50 kom två galtar, en större och en mindre i sällskap. De gick rakt på brödlådan, tog vars ett bröd och låg i betäckning och åt på dessa. Sedan hände där något vid åteln som de blev rädda för och sprang ut på vallen för att ge sig i väg. De stannade till och tittade mot åteln, jag tog då den störste, den andra verkade så liten. Passad vägde han 54 kg så levandevikten bör ha varit cirka 70 kg.-

Från Vildsvinsbutiken i Åsljunga har jag köpt en "avtryckarassistent", verkar som ett snälltryck, skruvas enkelt fast i varbygeln. Fungerar jättebra för mig, alla skott sitter numera som de skall - i femettan. Innan grisen var hemma och sedan kom under kyla så gick det några timmar till så nu blir det hängmattan i trädgården en timme!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar