lördag 9 april 2011

Anmäld för vildsvinshägn i reservat

Länsstyrelsen i Skåne har anmält en bonde på Ven, som nu misstänks för brott mot Miljöbalken. Anledningen är att jordbrukaren har ett vildsvinshägn som delvis ligger i Vens Backafalls naturreservat.
I naturreservat för endast finnas anläggningar som har att göra med jordbruksbehov. Dit hör inte vildsvinshägn, anser länsstyrelsen.
Jordbrukaren invänder i sin tur att han fått dispens att ha vilthägn för hjort på området. Vildsvinen tillkom för att bli ”ytterligare en turistattraktion”.
– Jag visste inte om att man måste ha särskilt tillstånd för vildsvin. När jag fick det klart för mig lämnade jag in en ansökan om tillstånd för vildsvinen. Det var i höstas och jag har inte hört någonting än, säger mannen till Helsingborgs Dagblad.
Det handlar om sex vildsvin, fyra vuxna och två kultingar. Ägaren till hägnet tror inte att det finns risker för skador i naturreservatet.
–Jag tror inte att de här skulle hinna med att ställa till särskilt mycket även om de lyckades rymma, säger han till Helsingborgs Dagblad.

2011-04-09 Jakt o Jägare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar