söndag 25 oktober 2009

Vildsvin dödade nyfödd kalv

Vildsvin dödade natten till torsdagen en nyfödd charolaiskalv i Brändabo utanför Torsås i Kalmar län.

När lantbrukaren Göran Jonasson kom ut för att titta till kon och den nyfödda kalven möttes han av en hemsk syn. Fyra vildsvin låg och kalasade på kalven. Kon stod, skärrad, tio meter bort.
- Så fort vildsvinen hörde mig flög de upp och sprang till skogs, säger Göran Jonasson till tidningen Barometern på nätet.
Han har sina köttdjur ute på bete dygnet runt. När charolaiskon kalvat var hon så rädd om kalven att han lät dem vara i fred i hagen över natten. Något han nu ångrar.
- Jag tror vildsvinen lockades av blodlukten, säger han. De tar ju ofta både rådjurskid och älgkalvar.
Han är van vid vildsvin, men gillar inte att ha dem runt knuten.
- I våras var jag ute tidigt en morgon och kunde räkna till 48 vildsvin på ett tunnland. De bökar och förstör skörden för mig.
Att hans djur nu attackerats gör att han kommer att ta in alla kor som ska kalva och han uppmanar andra att göra likadant.
- Antingen det är får som lammar eller hästar som ska föla. Ta in dem i rätt tid är mitt råd, säger Göran Jonasson.
SvD 8 oktober 2009

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar