lördag 19 december 2009

Vildsvinet åt sin sista potatis!

PAJALA. För 30 år sedan sköts ett vildsvin i Pajala.
I går var det dags igen.
- Den stod mitt i potatislandet, säger skytten Bernhard Uusitalo. Under några dagar har Bernhard Uusitalo i Jarhois, utanför Pajala misstänkt att ett svin har besökt hans potatisland.
I går konstaterades att besökaren är ett vildsvin.
- Jag råkade titta ut genom fönstret, det stod mitt i potatislandet och bökade. Det är första gången jag ser ett vildsvin i byn, säger Uusitalo.

Vad tänkte du?

- Ja, vad tänker man, jag tog geväret och gick ut. Vildsvinet stod och såg rakt på mig. Jag gick 20 meter ifrån det och sköt.
Vildsvinet var en galt på 150 kilo.
- Jag har slaktat det och prover ska nu skickas till Statens veterinärmedicinska anstalt.
I Kaunisvaara sköts för omkring 30 år sedan ett vildsvin och nu har alltså ett skjutits i Jarhois.

Finns det fler vilda vildsvin i takten?

- Det tror jag nog, men jag tror inte att jag kommer att skjuta något fler, säger Uusitalo.
Bybon Ingvar Uusitalo vittnar om att det finns fler ovanliga djur i byn.
- Här finns vitsvanshjortar och mårdhundar har funnits i flera år.
Tidigare i veckan har ett vildsvin synts på väg 99 mellan Jarhois och Pello. Det är oklart om det är samma vildsvin, eller en kompanjon.
Så frågan är nu om julbordet hemma hos Bernhard Uusitalo kommer att utökas med ännu en delikatess.

Av Linda Danhall linda.danhall@nsd.se 0920-26 30 71 Publicerad 28 november 2009

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar