tisdag 1 september 2009

Vildsvinsåteln del 4 - Foderautomaten


Kanske har du inte möjlighet att se till din åtelplats dagligen – då finns möjligheten att bygga en foderautomat – man köper själva hjärtat och sätter på en behållare och bygger ställning att montera det hela på. Själv har jag mycket goda erfarenheter av Accufeed II som kostar cirka tolvhundra kronor. Jag har tre Accufeed igång, de kan ställas in att kasta ut två gånger per dygn och har jag ställt in dessa så de kastar ut lite mer än ett kilo majs varje gång. Grisarna är så förtjusta i majs så denna lilla mängd räcker för besök nästan varje natt!

Första utkastet skall vara precis när det blir mörkt och andra utkastet tre till fyra timmar senare. Kastar automaten ut när det är ljust blir det fåglarna som äter upp det mesta. Ligger tiderna skilda åt kan automaten attrahera två grupper av grisar! Grisarna vänjer sig vid ljudet från automaten och står ofta och väntar på att den skall gå igång – genast är de där! Man kan med andra ord styra grisarnas ankomsttid till åtelplatsen med automaten. Själv målar jag allt på åteln svart för att det inte skall synas och jag förhoppningsvis skall få ha grejorna i fred.

Bröd tycker grisarna också mycket om, gärna så sött som möjligt. Rotfrukter såsom potatis och sockerbetor går också bra. Bröd har jag själv utfordrat med under lång tid och lägger jag ut detta cirka fyrtio meter från min Kanzel men med närhet till skydd för svinen. Grisarna är väldigt försiktiga och brukar rusa ut från skydd och snabbt sno åt sig ett bröd för att sedan snabbt återvända till skydd och där under mycket smaskande äta upp brödet. Efter det att de varit på åtelplatsen en stund och ätit och inget händer känner de sig säkrare och visar sig mer ute på det öppna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar