tisdag 1 september 2009

Vildsvinsåteln del 6 - Jakten

Det är klokt att lägga mycket tid vid många tillfällen för att studera grisarna på åtelplatsen innan man skjuter. När du har koll på vilka grupper som besöker din åtel kan du med säkerhet välja ut de djur som kan komma ifråga för avskjutning. Tänk på att grupper nästan alltid består av suggor med ungar. Skjuts suggan bort för ungar som fortfarande diar (de ungarna är i regel randiga) så betyder det oftast att ungarna dör. Själv skjuter jag gärna femito-sextio kilos grisar som är utsökta att äta. När det är mörkt är det svårt att bedöma grisens storlek men jag har min rulletunna att jämföra med, har de lika stor kropp som min tunna så brukar de väga ungefär sextio kilo levande. Finns det felfärgade grisar (t. ex. grisar som är vita med prickar) så skjuter jag gärna dessa i första hand, men först när de har nått rätt storlek. Sparar man på suggorna har man alltid grisar i markerna! Galtarna kommer i regel ensamma till åteln och ofta långt före suggorna med ungar. Jag har skjutit stora galtar i fullt dagsljus.

Det är nästan alltid mörkt när grisarna kommer. Bra optik i såväl handkikare som kikarsikte är ett måste, kikarsiktet gärna med belyst riktmedel. Såväl ”ryska mörkersikten” som ”eftersökslampor” monterade på bössan är förbjudet att använda vid jakt. Det är numera tillåtet att använda fast belysning på åtelplatsen, en del tycker att det fungerar bra och bäst med grönt ljus andra med rött. Erfarenheten är att grisarna lär sig att inte gå in i ljuset efter ett tag.

Det går också bra att strö ut halm på åtelplatsen och sedan strö spannmål i denna. Grisarna får då jobba lite samtidigt som den ljusa halmen gör det lättare att se dem. Vi har tolv fullmånar på året – utnyttja dem!

Åteljakten innebär också att man kan avge mycket bra skott med stöd och på rätt djur. Normalt skall inga eftersök behövas och grisarna går inte långt från skottplatsen om du följer frambenet upp till nästan hälften i kroppen, då ligger de oftast i smällen! Tänk på att kolla så det inte finns några djur bakom som du skadeskjuter samtidigt! Har du inte själv en eftersökshund har du talat med vän som ställer upp oavsett klockslag!

Vildsvinsåteln drar också till sig annat vilt om det finns i markerna såsom älg, dovhjort, kronhjort, rådjur, räv och grävling och inte minst fåglar. Åtelkameran är ett bra hjälpmedel att ha koll på vem som besöker åteln, både med datum och klockslag, se bild. Kanzeln är alltid ett bra pass!

Själv brukar jag sätta mig en timme före solens nedgång – ofta kommer mindre galtar ensamma för att äta före de andra – de hamnar i min frysbox!

Åteljakten på vildsvin - rätt bedriven - är spännande och säker. Börja med att tjära en trädstam idag!

2 kommentarer: