tisdag 1 september 2009

Vildsvinsåteln - del 5 Grannsämjan

Trots att man utfodrar grisarna och därmed hjälper till så att fler grisar överlever, suggorna får fler ungar oftare, är det mycket viktigt för grannsämjan att man håller sig till lagen och inte skjuter fler grisar än vad marken kan anses producera med hänsyn till markens storlek och biotop.

Hur göra när man skjutit på en gris som mitt i natten gått in på grannens mark. En bra kontakt med grannarna är här ett måste. Redan innan detta händer skall man ha klarat ut vad som gäller, får jag gå in med eftersökshund på grannens mark utan att fråga om lov varje gång eller skall jag väcka upp dem mitt i natten!! Har man varit inne på deras mark så talar man om detta så fort det går - helst dagen därpå och erbjuder dem viltet som man funnit och som enligt lag är deras om inget annat överenskommits.

2 kommentarer:

  1. Mer en fråga än ett påstående? Får man lov att beträda grannmarken med vapen på eftersök, innan man fått grann-jägarens godkännande?"Dvs enligt lagen" För jag tror inte att man går efter en påskjuten gris utan vapen! Inte en stor en iallafall? Det e ju mindre trevligt att behöva ringa till honom/henne eller behöva ta kontakt med honom/henne mitt i natten dvs om inget annat är överenskommit?

    SvaraRadera
  2. Man får inte starta ett eftersök på grannens mark utan dennes tillstånd. Det är därför klokt att ha pratat med jaktgrannarna innan det händer.
    Har du inte pratat med grannen på vars mark ditt skadeskjutna djur har gått in på så måste du, oavsett tidpunkt på dygnet, underrätta denne först. Eftersöket skall startas senast två timmar efter påskjutningen.

    SvaraRadera