måndag 18 oktober 2010

Jägare sköt vildsvinsgalt på 220 kilo


Jonny Åhlstrand och hans jämttik Ålbolandets Imra med 220-kilosgalten. Foto: Ulf Sundgren



Jägaren Jonny Åhlstrand fällde på söndagen ett vildsvin på 220 kilo mellan Gysinge och Österfärnebo i Gästrikland. Galten fälldes på ståndskall och var det första vildsvinet som någonsin skjutits i jaktlaget.
Det var i samband med älgjakt som Jonny Åhlstrands jämthund Imra fick upp galten.

– Ståndskallet började lite trevande och efter en kvart sökte tiken upp mig. Det brukar aldrig hända när hon skäller på älg, men jag manade på henne och hon fortsatte skälla, berättar Jonny Åhlstrand.

Efter en stund såg han benen på djuret, och insåg att det var ett vildsvin.

– Grisen var aggressiv på Imra, men hon gav sig inte.



Bergfast ståndskall

När Jonny förstod att det var vildsvin hon skällde på försökte han förgäves kalla in tiken.

– Hon fortsatte i ståndskall och gångstånd i cirka en timme. Men de tio sista minuterna stod det bergfast. Då smög jag fram i en tätning och hade Imra 7–8 meter framför mig. Jag såg också en svart skugga under en gran 12–15 meter bort.

När Imra gjorde en förflyttning gick vildsvinet till attack, rakt mot Jonny.

– Jag hann skjuta tre skott och vildsvinet föll drygt en meter framför mig. Jag tror att galten skulle åt hunden, men jag är inte säker. Jag är glad att jag har halvautomat och rödpunktssikte, annars hade jag bara hunnit skjuta ett skott.

Det här var det första vildsvin som Jonny Åhlstrand skjutit på hemmaplan och även det första vildsvinet som fällts på Interforest jaktlags marker.

– Vi har haft vildsvin här i flera år, men ingen föryngring, säger Jonny Åhlstrand.

Galtens betar når med all sannolikhet upp till medalj. Förmodligen guld.

Skapad 2010-10-18 Svensk Jakt Skribent: Olle Olsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar